БЕЗПЛАТНА ОЦЕНКА Добавете имот
БЕЗПЛАТНА ОЦЕНКА Добавете имот

Всеки квартал на София с един цвят на сградите и табелите на улиците

Всеки квартал на София с един цвят на сградите и табелите на улиците

Общинският съвет ще дава разрешенията за небостъргачите, предвиждат промени в закон

Всеки квартал на София ще бъде с един цвят на сградите и еднотипни табели на улиците. Строителните разрешения за небостъргачи вече ще се дават след решение на Столичния общински съвет, а не само от главния архитект. Задължително ще се прави комуникационно проучване за сгради с разгърната площ над 20 000 кв.м. Разполагането на реклами се ограничава, защитават се и зелените площи между блоковете от застрояването. Облекчен режим за строителство на площадки за деца до 12 години. Всичко това може да звучи утопично, но всъщност е част от предложените промени в Закона за устройството и застрояването на Столична община, публикувани за обществено обсъждане.

Целта на промените е да се гарантира по-добра защита на зелените площи и по-голям обществен контрол върху застрояването на София, коментираха от Направление "Архитектура и градоустройство" (НАГ) в Столична община пред Mediapool.

Законът действа от януари 2007 г. и от тогава не е променян. Настоящите промени се предлагат като решение на обществено значими проблеми, които възникнаха в последно време, е посочено в мотивите към законопроекта, чийто вносител е Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

През последните месеци имаше множество протести срещу строежи в градинки и паркове, както и затварянето на улици за преминаване, които се оказаха частна собственост.

Инвестиционният натиск, който има принципно благотворно влияние върху икономиката на Столична община и на България, налага решаване на въпроси с предела на допустимото натоварване на територията със сгради в различни райони на София, е посочено още в мотивите към законопроекта.

 

Небостъргачите ще се одобряват от СОС

Сградите с височина над 50 м вече ще се одобряват и от Столичния общински съвет (СОС), а не само от експертния съвет по устройство на територията и главния архитект, както е в момента е една от предложените промени.

Целта на тази промяна е да бъде засилен общественият контрол върху високото строителство и да има повече публичност на тези инвестиционни намерения, коментираха от НАГ.

Сграда над 50 метра е приблизително всяка сграда над 18 етажа. Към момента няма официална информация колко инвестиционни предложения за високи сгради има в София. Турският инвеститор "Гаранти Коза" строи комплекса "Гранд Каньон" в ж.к. "Младост 3", където има сграда от 36 етажа. От години тече строителството и на "Милениум център" край НДК, който е висок 112 м и има 32 етажа. Турският инвеститор има още един проект за мегакоплекс на кръстовището на булевардите "Гешов" и "Тотлебен" с три небостъргача с по 54 етажа всеки. За този проект "Гаранти Коза" все още няма строително разрешение.

Към момента най-високата сграда в столицата е "Капитал Форт" на бул."Цариградско шосе" с 28 етажа и височина от 126 м. Общо 17 сгради в столицата са с височина над 70 метра.

Без ограничения за височината на обществени сгради в центъра

И докато за високите сгради разрешението ще зависи от СОС, законопроектът не предвижда ограничения за височината на сградите с обществено предназначение в централната градска част и в центровете на кварталите. Това ще става обаче при спазване на изискуемите разстояния до регулационни граници и до други сгради, гласят промените.



Задължително транспортно решение при строеж на големи обекти

Въвежда се задължително изискване за доказване на транспортно-комуникационното обезпечаване на територията при строителството на жилищни или обществени сгради с разгъната застроена площ над 20 000 кв.м.

Ако анализът и симулацията не доказват транспортно-комуникационното обезпечаване на територията, строителство няма да се разрешава до влизане в сила на необходимите изменения в подробния устройствен план, предвиждат промените.

Целта е да не се създава хаос и задръствания, каквито предизвикаха някои търговски центрове в столицата, след пускането им в експлоатация, обясниха от НАГ.

Архитекти коментираха пред Mediapool, че по-удачно е да се въведе изискване за броя паркоместа в сградата за обекти генериращи голям поток от хора, за които да бъде задължително представянето на транспортно решение с цел да не се допускат задръствания по улиците.

Прилагането на новата разпоредба изисква мащабна работа по създаване на транспортен модел за Столична община и правила за изработване на ограничени по обхват транспортни симулации на бъдещ трафик. Поради тази причина се предвижда тя да влезе в сила една година след приемането на промените в закона. През този период Столична община трябва да изработи транспортен модел, а СОС да приеме наредба за извършване на анализ и симулация на транспортното обслужване.

Край на строежи на гола поляна и временни улици до тях

С промените се прави опит и да се сложи край на строителството на гола поляна с временни улици до тях, които след това се оказват частна собственост. Целта е да няма повторение на случая "Манастирски ливади Изток", коментираха от НАГ.

Предлага се разрешения за строеж в урегулирана територия да се издават само при приложен план за регулация за съответния урегулиран поземлен имот, както и за прилежащата му улица по начин, който да позволява изграждане на улица до и пред имота, както и на другите елементи на техническата инфраструктура и свързване на строежите в имота с тях.

В момента собствениците на имоти в урегулирани незастроени територии не искат да даряват на общината частта от него, която е отредена за изграждането на улица. Сега много ясно казваме, че не може да се строи без да има улица. Ако собствениците на имоти не желаят да дарят тази част на общината, то тогава ще чакат разрешително за строеж, когато общината ще има възможност да изкупи парцела предвиден за отчуждаване за изграждането на улицата, коментираха от НАГ.

Правила за облика на сградите и кварталите

С промените в закона се въвеждат правила и се създава ред в градската архитектурна среда. За целта се предвижда Столичният общински съвет да приеме наредба за градската среда.

В нея ще бъдат заложени изискванията по отношение на цвета на сградите в един квартал и тентите по балконите, табелите пред магазините и на улиците, подравняването на сградите на кота корниз и дори изискването за поглед към важни обекти, обясниха от НАГ.

За пример беше дадена централната улица "Витоша", от където заради различни преместваеми съоръжения не може да се види едноименната планина, какъвто е бил първоначалният замисъл на улицата.

Целта ни е да се ограничи всеки да си прави каквото си иска по фасадата на сградата и в пространството пред нея, за да се създаде ред, а не да бъде битпазар, коментираха от НАГ.

За да това се предвиждат и ограничения за поставянето на преместваеми обекти, които в момента са масово явление.

За целта се дава право на Столичния общински съвет да определи зони с максимално допустими параметри за поставяне на преместваеми обекти и рекламни елементи. Дава се право на СОС да въведе ограничения и забрани за поставянето им, предвиждат още промените.

Идеята е да се върви към намаляване на билбордовете с реклами и на сергиите с гащи и сутиени, коментираха от НАГ.

Източник: mediapool.bg